Водич за самозаступање за микро, мала и средња предузећа
Асоцијација за демократске иницијативе (АДИ) је у децембру 2019.
године израдила Водич за самозаступање за микро, мала и средња предузећа у Федерацији Босне и Херцеговине и Водич за самозаступање за микро, мала и средња предузећа у Републици Српској. Поред АДИ-а, дистрибуцију Водича врше и Удружење послодаваца ФБиХ (УПФБиХ) и Унија удружења послодаваца РС (УУПРС).
Сврха Водича је да помогне микро, мали и средњим предузећима у Федерацији Босне и Херцеговине и Републици Српској да боље разумију судске процесе и стекну основна знања неопходна како би се самозаступали на суду. Водич је израдјен на латиници и ћирилици, те је преведен и на енглески језик.
Водич за самозаступање за микро, мала и средња предузећа у ФБиХ можете преузети на:
Уколико Вам је потребно више информација о самом Водичу, молим Вас да посјетитите сљедећу wеб страницу: (овдје такодјер можете пронаћи све четири верзије Водича). Уколико желите сазнати више о пројекту, молим Вас да посјетите сљедећу wеб страницу:
Што морам знати кад сам свједок?
Права и дужности оштећених и свједока у казненом поступку
Овај летак оштећенима и свједоцима у казненом поступку даје јасна и конкретна објашњења њихових права и обавеза, и на тај начин олакшава њихово судјеловање у казненом поступку.
Поред овога, оштећенима је на располагању и образац намијењен подношењу имовинско-правног захтјева у оквиру казненог поступка.
Примјена овог упутства и обрасца има за циљ олакшати остваривање права оштећених у казненом поступку у БиХ, те пружити подршку оштећенима кроз осигуравање практичних информација о њиховом правном положају.
СТРАТЕГИЈА ЗА ОДНОСЕ С ЈАВНОШЋУ И ИНФОРМИРАЊЕ
СТРАТЕГИЈА
ЗА ОДНОСЕ СА ЈАВНОШЋУ
И ИНФОРМИРАЊЕ
ОПЋИНСКОГ СУДА У ОРАШЈУ ЗА РАЗДОБЉЕ 2010/2011 ГОДИНА
У Орашју,
У в о д
Стратегију за односе с јавношћу и информирање у писаном облику Опћински суд у Орашју доноси у сврху побољшања квалитета услуга према јавности, те остварењу специфичних циљева адекватног, правовременог и планираног информирања јавности, грађана, странака и медија.
Ова Стратегија израђена је у оквиру Смјерница даних у Стандардима радног учинка-које је израдио ЈСДП, а који одражавају најбоље праксе модерних судова у Европи и Сједињеним Америчким Државама, Стандардима за приступ ЕУ који важе за судове и правосуђе, Стратешким планом ВСТВ-а за период 2007-2012, година.
И) Људски ресурси
Иако у пракси Опћинског суда у Орашју већ реализира значајни дио активности које ће бити наведене у Стратегији, постоји потреба да се све појединачне активности координирају и систематизирају кроз први писани Стратешки план суда за односе са јавношћу и информирање.
Понављање задужења и начина поступања одређених упосленика, за циљ има указати важност појединачног поступања, али и кроз први писани Стратешки план потврдити досадашње исправно поступање упосленика, како би у истом смјеру наставили потврђивати и развијати Стратегију суда и у будућности.
Када су у питању људски ресурси стратешки циљ је имплементирати или наставити са имплементацијом досадашњих активности на радним мјестима и на начин како је то у даљем тексту наведено.
И А) Обвезе свих упосленика
1) За успјешне односе са јавношћу битно је понашање сваког од упосленика суда понаособ. Дојам који упосленик оставља почев од начина облачења, опхођења према странкама, корисници услуга суда примјећују већ у првом непосредном контакту са судом.
Стога је потребно у наредном периоду устрајати на поштивању принципа међусобног уљудног опхођења, облачења, ношења идентификацијских картица (из којих се види име и функција у суду), непушења (осим у за то одређеним просторијама), планском кориштењу пауза за одмор у за то предвиђеним просторијама и сл.
Стратешки циљ | Циљана скупина | Одговорна особа за имплементацију и праћење | Рок |
Поштивање Етичког кодекса | Намјештеници и Службеници | Шеф писарнице; Тајник суда | Континуирано Оцјењивање/годишње |
Поштивање Правилника о унутарњем судском пословању | Намјештеници и Службеници | Шеф писарнице; Тајник суда | Континуирано Оцјењивање/годишње |
2) За успјешно информирање јавности потребно је да сви упосленици суда имају минимум знања о принципима на којима се темељи рад суда, а нарочито познавање организације рада у суду како би странке-кориснике услуга суда могли упутити на особу у суду која им може пружити одговоре на постављена питања.
У овом суду свакодневно је велика фреквенција странака са разноврсним захтјевима, јер је Опћински суд Орашје мјесно надлежан за териториј цијелог Посавског кантона те рјешава бројна животна питања (Утврђује права на имовину, Очинство, Развод брака, одређује уређење међе, расправља заоставштину), а такођер је надлежан да врши Регистрацију правних субјеката, води Стечајне и Ликвидационе поступке у оквиру Господарског одјела.
И поред реорганизиране писарнице након имплементације ЦМС-а, постојања Портира и Судске полиције, врло често и остали упосленици буду у прилици сусрести се са странкама које не знају коме и гдје се требају обратити. Због тога постоји потреба да сваки службеник зна тко је у суду задужен за коју врсту послова, те упути странке на одговарајућег службеника.
(Поново се указује на потребу и визуалног разликовања службеника суда од корисника судских услуга).
Стратешки циљ | Циљана скупина | Особа одговорна за имплементацију и праћење |
Поштивање Плана интерне комуникације суда | Намјештеници и Службеници | Шеф писарнице; Тајник суда , Предсједник суда |
Спровођење Плана имплементације ЗСПИ | Суци; стручни сурадници, приправници Управа суда; Писарница, пријем поште, портир | Предсједник суда; Гласноговорник суда |
И Б) Обвезе портира / телефонисте и пријемног уреда
Портир / телефониста
Суд је просторно организиран на начин да је прва особа коју странке срећу, након што уђу у суд, портир. Ово радно мјесто видно је обиљежено натписом „Пријавница и Информације“.
Портир је дугогодишњи запосленик суда, и прошао је интерну обуку за рад на овом радном мјесту.
Портир је прва контакт особа за кориснике суда који особно приступе у суд и исти :
1.) Даје упуте корисницима суда у погледу (не)прикладног и (не)допуштеног понашања у суду, забрањује улазак у суд неприкладно одјевеним странкама (нарочито у љетним мјесецима, када поједине странке долазе непримјерено обучене нпр. у папучама, мајицама, са дубоким деколтеом, кратким хлачама и мини сукњама, пуше у просторијама суда које нису за то предвиђене и сл.). Уз асистенцију судске полиције осигурава да таквим особама не буде дозвољен приступ у зграду док не испоштују кућни ред суда.
Води рачуна и обавјештава управу суда о неприкладном понашању упосленика суда тј. кршењу Етичког кодекса судских службеника и намјештеника тако што прима све притужбе на рад пристигле од странака усмено или писмено.
Такођер води Књигу евиденције о уласку странака у зграду суда као и изласку из зграде, као и упосленика суда.
Стратешки циљ | Циљана скупина | Особа одговорна за имплементацију и праћење |
Поштивање прикладног и допуштеног понашања у суду | Корисници услуга који непосредно приступају у суд | Портир уз асистенцију судске полиције и обавезу обавјештавања Тајника суда и Шефа писарнице |
Поштивање прикладног и допуштеног понашања у суду-нарочито облачење и поштивање радног времена | Упосленици суда | Портир уз обавезу обавјештавања тајника суда и предсједника суда |
2.) Обавјештава кориснике судских услуга о информацијама које се налазе на Огласним плочама унутар суда, и једној огласној плочи испред судске зграде (као што су листе судских вјештака,Одвјетника, Стечајних управника, Тумача, Медијатора…) даје странкама брошуре, водиче, промотивне и информативне летке, формуларе захтјева које суд дијели бесплатно, упућује на локације у суду гдје се они налазе и брине о одржавању тих локација нпр. додавањем недостајућих брошура, уклањањем обавијести које више не важе и сл.
3.) Упућује странке на локације у суду гдје могу пронаћи тражене информације (нпр. упућује странке на оријентацијску плочу суда, са распоредом просторија која се налази одмах на уласку у суд, на одговарајућу писарницу, мјесто пријема поште, и сл.)
Портир има обавезу странкама предочити информације о организацији суда, али нама право одговарати на захтјеве за приступ информацијама.Портир у таквим случајевима има обвезу странкама предочити образац Захтјева за приступ информацијама и по потреби Водич за приступ информацијама и Индеx регистар доступних информација. У случају било каквих дилема непосредно контактира гласноговорника или Предсједника суда.
Захтјеве за приступ информацијама не прима директно од странке већ их упућује на пријемни уред, који се налази у непосредној близини, јер тако не долази до непотребног задржавања странака на пријавници, странкама се не отежава поступак подношења захтјева , а суду омогућава боља контрола над судбином поднесеног захтјева.
4.) Уписује странке у књигу Евиденције за пријем код Предсједника суда, а који се врши сваког Четвртка од 11,00 до 14,00 сати, те наведену евиденцију доставља Техничком тајнику дан прије заказаног разговора.
5.) У посебној књизи евидентира најчешће постављана питања странака.
6.) На видном мјесту чува и упућује странке на кутију у коју се одлажу притужбе, сугестије и похвале корисника услуга.
Стратешки циљ | Циљана скупина | Особа одговорна за имплементацију и праћење |
Пружање информација о услугама суда и одржавање локација са информацијама | Корисници услуга који непосредно приступају у суд | Портир |
Пружање информација на прописаним обрасцима Захтјева за приступ информацијама, презентирање Водича, Индеx-а доступних информација | Медији, Странке које траже информације по ЗСПИ или које су то по садржини захтјева | Портир уз консултације са гласноговорником, односно Предсједником суда |
Континуирано евидентирање најчешћих питања корисника и ажурирање кутије за примједбе странака | Странке и упосленици суда | Портир; Комисија за притужбе странака-(именована рјешењем предсједника) ИКТ службеник, гласноговорник суда објава одговора на wеб страници на честа питања странака |
Пријемни уред
Пријемни уред налази се у непосредној близини пријавнице (портира), па се странке често обраћају директно пријемном уреду са захтјевом за приступ информацијама. Стога упосленици у пријемном уреду, такођер имају образац, Захтјева за приступ информацијама које бесплатно дају на захтјев странке или на основу властите процјене, странке упућују да се додатно информирају код портира или уз помоћ брошура које се налазе у холу суда. По потреби директно контактирају гласноговорника или Предсједника суда.
Телефониста
Обзиром да сви упосленици суда немају директну телефонску линију важно је да портир / телефониста који ради на телефонској централи суда, у случају позива новинара, грађана или институција које траже особу задужену за односе са јавношћу – гласноговорника, зна којим редом и кога „спојити“ како би се избјегле нежељене ситуације да се суд позива и по неколико пута да би се дошло до овог службеника и тако стиче негативна слика о раду суда.
Потребно је осигурати да портир /телефониста стекне основна знања кроз интерну едукацију о томе тко , када и како одговара на упите новинара и грађана по Закону о слободи приступа информацијама.
Обзиром да се издвојени Прекршајни одјел и Издвојена организациона јединица Земљишно књижног уреда овог суда налазе у Оџаку у приземљу зграде у којем је смјештен Кантонални суд Оџак, портир који је упосленик Кантоналног суда у Оџаку, а према договору са Предсједницом суда, упућује странке у Пријемни уред издвојеног Прекршајног одјела, те се исте непосредно обраћају уписничару који је упосленик овог суда, са захтјевом за приступ информацијама, с тим да се странке могу непосредно обратити са захтјевом и у сједиште суда у Орашју.
КЉУЧНЕ ПОЗИЦИЈЕ
1) Улога Предсједника суда
У складу са Законом о судовима Федерације БиХ („Службене новине Федерације Босне и Херцеговине“ бр. 38/
Предсједник суда одобрава саопћавање или одређује да се има изузети од саопћавања одређена информација, која се тражи од суда темељем Закона о слободи приступа информацијама.
Предсједник суда одобрава све информације које иду према медијима, странкама и широј јавности у име суда.
Предсједник суда може пренијети на гласноговорника суда овласт да даје саопћења и изјаве за медије и без изричитог одобрења у једноставнијим стварима, као што су информације о конкретним поступцима који се воде пред судом.
У Правилнику о унутарњој организацији суда, није систематизирано радно мјесто службеника за односе са јавношћу, односно гласноговорника суда, међутим систематизирано је радно мјесто Тајника суда који ће истовремено врши и функцију Гласноговорника суда.
Како тренутно радно мјесто Тајника суда није попуњено Предсједник суда је именовао једног од судаца који обавља послове Гласноговорника суда.
У суду постоји Индекс регистар и Водич за приступ информацијама, сачињени у складу са Законом о слободи приступа информацијама, које стоје на видном мјесту у суду и користе се (на захтјев странака) за добивање информација у складу ЗСПИ.
СТРАТЕШКИ ЦИЉЕВИ КОЈИ СЕ ОДНОСЕ НА ПРЕДСЈЕДНКА СУДА СУ:
- да се заједно са гласноговорником суда континуирано едуцира у области односа са јавношћу,
- да осигура еxтерну обуку портира из области услуживања странака,
- да унапријед одреди термине најмање једне годишње конференције за медије (почетком године када се презентира годишњи извјештај о раду суда) како би иста могла правовремено бити уврштена у календар медијских дешавања
- да својим ауторитетом утиче на практичну примјену плана имплементације ЗСПИ у суду,
- да омогући едукацију (макар интерну) службеника суда из области примјене ЗСПИ и односа са јавношћу
- да даје смјернице за рад гласноговорнику и предвиди контакте са медијима када се ради о питањима која привлаче велику пажњу јавности и континуирано омогућава гласноговорнику информације о политици суда, активностима суда и другим питањима важним за суд,
- да пружа потпору гласноговорнику када поступа по захтјевима по ЗСПИ, а у циљу стварања позитивног окружења и свијести упосленика суда (прије свега судаца) о потреби благовременог пружања информација јавности , те свијести да је сваки судац јавна особа и да сваким својим наступом у јавности и сваком својом одлуком представља суд у цјелини,
- да се и даље интензивно залаже за изналажење средстава потребних за унапређење односа са јавношћу првенствено за:
- Штампање брошура, промотивних материјала, билтена суда; набавку најмање двојих дневних и једних тједних новина.
- активностима на опремању са свом потребном техничком опремом велике суднице, која ће моћи примити већи број новинара и странака када су у питању рочишта за која постоји велики интерес јавности.
- да састанцима са другим организацијама и институцијама допринесе креирању позитивне слике суда.
2) Улога гласноговорника суда
Иако суд нема посебно систематизирано радно мјесто гласноговорника суда, него ове послове обавља Тајник суда , а које мјесто је тренутно непопуњено, па је Предсједник суда именовао једног од судаца за обављање послова Гласноговорника суда а до попуне радног мјеста Тајника суда. Исти ће поступати по Закону о слободи приступа информацијама и у томе својству ће одговарати на захтјеве странака (грађани, одвјетници, али и медији који се често обраћају суду са захтјевом да приступе информацијама позивајући се на одредбе овога Закона). При томе је неопходно добра координација између портира, пријемног уреда који запримају захтјеве и достављају гласноговорнику односно предсједнику суда, који о захтјеву одлучује (хоће ли одобрити или ускратити приступ информацији).
Овакви захтјеви се уводе у уписник, који се води под ознаком „Су-инфо“. Постојање овога уписника је важно ради праћење броја, врсте, учесталости захтјева за одређеном врстом информација, те информирањем јавности на друге начине, без подношења појединачних захтјева.
По сваком захтјеву за приступ информацијама, формира се предмет са ознаком „Су-инфо“ и јединственим бројем предмета (који није ЦМС број), те се чува у архиви суда најмање годину дана.
Такођер је потребно наставити са евиденцијом захтјева по ЗСПИ, праћења врсте и броја поднесених захтјева ради правовремене реакције, као и едуцирати Гласноговорника о примјени ЗСПИ ( путем семинара и сл. ).
Како би изградио позитивне односе са представницима медија ( и спријечио да новинари евентуално сами долазе до информација и допринесу стварању евентуално лоше слике о суду код јавног мијења, јер често не разумију судске процедуре) Гласноговорник суда настоји на све захтјеве да одговори у што краћем року и на тај начин пружити актуалне, али и информације обрађене од стране суда на језик разумљив широј јавности.
У овисности од осјетљивости теме одговори су за документирани и испоручени у писаној форми (најчешће путем е-маил поште) и похрањени у архиви.
О писањима везаним за суд путем електронске поште извјешћује остале упосленике .
На рутинска питања, као што су питање о судским процедурама, термину суђења и сл. Гласноговорник може одговарати без консултације са Предсједником суда или Предсједницима одјељења, о сви питањима важним за рад суда, везаним за судске поступке пред судом , претходно конзултира Предсједника суда, суце.
У циљу изградње успјешних односа са јавности до сада су успјешно успостављени контакти са локалним медијима и дописништвима.
Захваљујући утјецају и снази масс-медија код ширег грађанства већ је изграђен позитивнији став о раду овог Суда, реформа које се проводе (као што је имплементација ЦМС-а реконструкција и адаптација Земљишнокњижног уреда и сл), што се осјетило у свакодневном контакту странака које непосредно приступају у суд.
Када су у питању дани „Отворених врата“ потребно је одржати у 2011. години исте најмање једном, којом приликом ће се промовирати за суд и грађанство најзначајније теме. Тај дан ће бити унапријед планиран и организиран, а позват ће се анимирани припадници шире друштвене заједнице, грађанство, студенти, ученици средњих школа, НВО, а што ће коначно бити и медијски попраћено.
Стратешки циљеви који се односе на гласноговорника суда дати су у табели:
Стратешки циљ | Циљана скупина | Особа одговорна за имплементацију и праћење | Рок |
Еxтерна едукација о односима са јавношћу | Предсједник суда Гласноговорник | Предсједник суда | Периодично |
Еxтерна едукација | Гласноговорник | Предсједник суда | Периодично |
Интерна едукација о односима са јавношћу | Портир; пријемни уред | Гласноговорник | Периодично |
Еxтерна едукација О односима са јавношћу | Гласноговорник | Предсједник суда | Конференција за гласноговорнике. |
КОМУНИЦИРАЊЕ СА МЕДИЈИМА
Политика контаката са медијима
У комуницирању са медијима и даље су двије кључне особе Предсједник суда и гласноговорник, а потребно је користити средстава комуникације која су и до сада дала најбоље резултате: Конференција за медије, интервју, саопћење за јавност.
Циљеви успјешне Стратегије за односе са јавношћу и информирање су да се пружањем систематизираних и планираних информација омогући боље разумијевање конкретних активности суда, међу корисницима услуга суда, као и медијско покривање ових активности. Стога је политика Суда за контакте са медијима усмјерена томе да све поруке које излазе из суда и које се предочавају јавности буду планиране, како би биле једнако тумачене и тако ојачале позиције суда.
Интервју
Интервју лицем у лице омогућава отворене разговоре са новинарима о питањима која занимају јавност. Стога је поред стратешких циљева који се односе на предсједника суда и гласноговорника (гдје је утврђено ко и на који начин даје интервјуе) потребно истаћи да остали упосленици суда нису овлаштени да дају интервјуе новинарима, без изричитог одобрења.
Уколико упосленик суда судјелује у некој јавној активности и новинар му затражи коментар или постави питање о његовој функцији у суду, дозвољено је да тај упосленик да изјаву конкретно о свом послу који обавља. То мора бити изјава заснована на чињеницама, без особног мишљења или дискутирања о политици суда. Иако су ови упосленици овлаштени да дају одређене изјаве, у сваком случају гласноговорник и предсједник суда претходно требају одобрити све захтјеве. У случају било каквих дилема ко и када треба дати интервју коначну одлуку доноси предсједник суда.
Гласноговорник ће по могућности бити присутан током интервјуа предсједника суда и других службеника, а у зависности од осјетљивости теме гласноговорник ће од представника медија унапријед затражити списак питања која намјеравају поставити.
Након интервјуа гласноговорник архивира објављене чланке или траке.
Уколико је ипак дошло до контакта са представником одређеног медија, без одобрења, службеници су дужни обавијестити гласноговорника о околностима под којима је дошло до контакта са представником медија и о којем медију се ради. У зависности од околности случаја и осјетљивости теме гласноговорник ће обавијестити предсједника суда, те подузети друге кораке.
Саопћење за јавност
Саопћење за јавност које је писано као новински чланак и које већина медија објављује у цијелости као текст, најчешћи је облик комуникације овог суда и медија. Оно се показало врло корисним када суд жели привући медијску пажњу, извијестити о неком важном догађају или најавити одређену проблематику. Углавном се шаље путем е-маил-а и на тај начин Суд успјешно презентира своје виђење одређене теме, шаље жељену поруку, која до јавности стиже брзо, а уредницима медија омогућава да одмах уоче најважније чињенице.
Конференције за медије
Одржава се најмање једном годишње, како је Стратегијом и предвиђено. Конференцију организира и води гласноговорник суда, а Предсједник суда даје изјаве у име суда, а у зависности од теме може овластити гласноговорника или другог службеника суда да говоре о одређеној теми. Након конференције медијима се исти дан шаље пријепис тијека конференције, а након тога сав материјал са Конференције ће се што прије поставити и на wеб страницу суда.
ДИСТИБУИРАЊЕ ИНФОРМАЦИЈА
Као утјецајно средство комуницирања којим суд може значајно утјецати на кориснике услуга циљ је успоставити :
1) WЕБ страницу суда
Овај Суд је већ раније успоставио своју wеб страницу, али је сада успостављена нова wеб страница Суда () преко правосудног wеб-портала ВСТВ-а, као средишњег мјеста за приступ и размјену информација између суда и грађана, на којој ће бити друштвеној заједници доступни подаци кроз рубрике : Рад суда, Огласна плоча суда, Односи са јавношћу, Ваша питања.
И) РАД СУДА :
1)Упуте грађанима:
- информације о радном времену суда ,
- која увјерења и потврде могу добити у суду,
- на који начин се добивају увјерења о не вођењу казненог поступка, поднесене жалбе на судске одлуке и слично,
- када и како се врши пријем поште, разгледање списа,
- како ријешити предмет путем медијације .
2) Организација суда
- надлежност суда; Судска одјељења, рад писарнице, Земљишнокњижног уреда и др.
- о судској полицији
3) Статистички подаци о раду суда:
- проток предмета,
- извјештаји о раду суда.
4) Повијест суда
- оснивање и изградња нове зграде суда.
5) Подаци о упосленицима суда:
ИИ) ОГЛАСНА ПЛОЧА СУДА
1) Важне информације о раду суда:
- поступак подношења притужби,
- начин уплате судске пристојбе,
- спискови одвјетника са подручја Жупаније Посавске,
- листе судских вјештака, судских тумача, нотара, стечајних управника.
2) Распоред суђења: заказана, одржана и одгођена рочишта.
Упражњене позиције: Опће информације о начину запошљавања, те објављеним позицијама.
ИИИ) ВАША ПИТАЊА
- Одговори на најчешће постављена и специфична питања и друге важне информације.
ИВ) ОДНОСИ СА ЈАВНОШЋУ
1) Вијести : Актуалности-Саопћења за јавност и захтјев за медијска обраћања
2) Публикације: Промотивни материјали, Билтени и др.
В) КОНТАКТ
1) Контакт суда,
2) корисни линкови,
3) помоћ за кориштење wеб странице
Успостава wеб странице на правосудном порталу ( ) има за циљ угасити постојећу wеб страницу ( хттп://www.опцинскисудорасје.ба ) за коју суд плаћа трошкове одржавања ( хостинга, домене… ).
Билтен суда
У наредном периоду суд ће започети издавати периодични Билтен гдје ће се објављивати сви извјештаји о раду суда, све значајније пресуде које су потврђене у жалбеном и ревизијском поступку.
У Билтену ће се објављивати и други корисни садржаји: чланци, анализе и коментари појединих законских рјешења и сл.
Временски рокови | Задаци | Задужене особе |
Почетак 2011. године | Евидентирање занимљивих потврђених одлука по жалби и ревизији унатраг од | Гласноговорник суда, Предсједници одјељења и Предсједник суда |
Портал монитор
Овај суд има постављен портал монитор који се налази у холу у приземља згаде суда на видном мјесту, тако да је корисницима доступан одмах при уласку у зграду суда а на којем се налази попис заказаних суђења, те подаци о одржаним и одгођеним рочиштима, броју предмета, времену одржавања рочишта, име уређујућег суца, врста и статус рочишта.
Међутим обзиром да суд нема портал монитор инсталиран на првом и другом кату зграде, потребно је у наредном периоду подузети мјере за набавку, постављање и функционирање истих и на овим локацијама, с тим да осим пописа заказаних суђења, је потребно омогућити да се преко портал монитора измјењују различити садржаји као што су : објаве пресуда, прегледи неријешених предмета, број ријешених предмета за сваки мјесец за суд у цјелини и за сваког суца, прегледи ријешених старих предмета, прегледи задужења сваког носиоца правосудне функције на крају сваког мјесеца, прилив нових предмета.
Поступање у случају неутемељених критика суда и судаца
1. По препоруци ВСТВ-а БиХ суд у случају неоснованих критика судаца не демантира такво писање већ о томе обавјештава ВСТВ БиХ. Суци су дакле, углавном онемогућени да одговоре на појединачне нападе и критике које су им упућене.
Како би суд, ипак на селективан начин у име правосуђа и судаца одговорио на озбиљне, неточне или неоправдане критике, а да при томе не наруши слободу изражавања нити спријечи критизирање успоставља се програм суда за информирање јавности.
1.1. Кажњива и неоснована критика може бити упућена на рачун суца или суда и критика
упућена против суца везано за неки конкретан предмет.
Она представља облик јавне комуникације којим се: напада судац или суд, понашање суца или суда, пресуда или одлука у неком предмету; који је неточан и обмањујући; може значајно наштетити суду или неповољно утицати на провођење правде.
1.2. Када дође до неоснованог или неправедног напада на суд или суце, који би могао
нанијети значајну штету суду или суцима или неповољно утицати на провођење правде, суд ће процијенити да ли је потребно одговорити на такве критике.
1) Одговор на критику је прикладан уколико су критике посљедица:
- неразумијевања функционирања правосудног система или улоге судаца или се у неком дијелу заснива на таквом неразумијевању, нпр. разлога за доношење пресуде, рјешења или подузимање одређене радње од стране суда
- када је критика озбиљна и вјеројатно да ће имати значајног негативног утјецаја у друштву
- када садржи материјалне погрешке или обмањује
2) Да би се донијела коначна одлука о томе хоће ли се реагирати на критику и на који начин ће се реагирати потребно је процијенити и да:
- одговор служи у сврху информирање јавности и није безначајан,
- да неће изгледати да је одговор пружен ради властитог интереса суда
- да се одговор може формулирати на чињеничној основи
- да одговор на критику даје прилику јавности да се информира о важном аспекту за провођење правде нпр. законским увјетима за организирање штрајка, посљедицама покретања стечајног поступка, терету извођења доказа,
- да ли је цјелокупна критика основана или правична или не,
- да ли критика, иако генерално точна, не садржи довољно чињеница о догађају или процедури о којој говори, да би била правична према суду или суцу који је предмет критике.
1.3. Процјену о томе да ли је потребно одговорити на критике суда или суца врши тим који у сваком конкретном случају формира предсједник суда у зависности од садржаја саме критике. Уколико се критизира одређени судац обавезно је консултирање суца. Чланови тима који одлучују о потреби и начину реакције обавезно су гласноговорник, предсједник суда (или замјеник), а уколико се не може постићи консензус коначну одлуку доноси предсједник суда.
1.4. Када суд процјени да је потребно дати одговор он мора да буде такав да исправи погрешно, неточно или обмањујуће информирање јавности на начин што ће појаснити судске процедуре и сл., а може имати један од слиједећих облика:
а) телефонски позив новинару или уреднику,
б) писмо уреднику,
ц) писмо Вијећу за тисак,
д) Конференција за медије.
Одговор долази од предсједника суда или особе коју он овласти, а циљ је одговорити у року од 72 сата.
У случају неоснованих критика судаца о таквом писању обавјештава ВСТВ БиХ и у том смислу успоставља добру комуникацију и блиску сурадњу са ВСТВ-ом и њиховом Службом за односе са јавношћу.
Истраживање јавног мнијења и мишљења корисника судских услуга
Поред истраживања јавног мишљења корисника услуга суда које ће се проводити путем wеб странице, суд ће периодично проводити и анкетирање корисника услуга суда који
непосредно приступају у суд. Суд ће унапређивати своје услуге и при томе ће уважавати резултате спроведене анкете (непосредно у суду и путем wеб-а), као и притужби и сугестија странака добивених путем портира (кутија за притужбе, сугестије, похвале).
Временски рокови | Задаци | Задужене особе |
Полугодишње, годишње и код увођења иновација | Анкетирање корисника услуга суда који непосредно приступају у суд | Шеф писарнице, Технички тајник, ИКТ службеник, Гласноговорник суда, Портир. |
МАТЕРИЈАЛНА СРЕДСТВА
Што се тиче материјалних средстава, ова стратегија је израђена на принципима максималних искориштавања људских ресурса уз расположива материјална средстава.
Да би се унаприједила примјена ЗСПИ минимално је потребно штампање Индекс регистра информација, јер се број и врста информација под контролом суда мијења, те је потребно и периодично мијењати овај документ, који је суд обавезан законски посједовати.
Како бисмо изградили жељене односе са јавношћу и како би се свео на минимум негативан публицитет који судови још увијек имају у друштву суд мора имати финанцијска средстава за друге облике комуницирања са јавношћу. Досадашње кориштење саопћења за јавност, доступности за интервју и питања медија, те у мањем дијелу конференције за медије дали су боље, али не и у потпуности задовољавајуће резултате.
Стратешки циљ | Циљана скупина | Особа одговорна за имплементацију и праћење | Рок |
Набавка дневних и тједних новина | Медија мониторинг | Предсједник суда | 2011. година |
Еxтерна едукација | Гласноговорник | Предсједник суда | Едукација по програму стручног усавршавања у организацији Центра за Едукацију судаца и тужитеља у Ф БиХ или Школа Медија центра. |
ПРЕДСЈЕДНИК СУДА
____________________
/Жељко Микић/
- 1 - 4 / 4
- 1